Jasna Klara Kozar, Avatar

Jasna Klara Kozar je ena redkih žensk, ki se skozi življenje prebija le z umetnostjo, z njo živi in diha, se prehranjuje. Gotovo lahko zaupamo umetničinim dolgoletnim življenjskim izkušnjam, ki so ji prinesle veliko – ne samo slikarskega znanja, ki ga je izpopolnjevala v Indiji in kasneje tudi v Parizu ter še kje, ampak tudi umetniških in ekstencialnih izkušenj.

Kozarjeva je umetnica, ki konstantno raziskuje umetniške trende in eksperimentira s svojim slikarskim znanjem, ki je tehnično izrazito poglobljeno. Njen slikarski opus je raznolik, kar je skladno tudi njenemu temperamentu. A umetniška moč njenih del do izraza prihaja ravno skozi nevsiljive stalnice, ki jih lahko prepoznamo v barvni paleti, ki jo je zaznamovala skozi osemletno indijsko periodo.

Močne barve, s katerimi kompozicijsko gradi sliko, gotovo izražajo vpliv fauvizma: gre za izrazito močne kontraste znotraj toplo-hladnega primarnega ali sekundarnega kolorita, ki dokazano vpliva na človekovo psihološko počutje. Rdeča simbolizira energijo in moč, je asociacija življenja, ljubezni, strasti, spolnosti, živalske agresije, jeze in tudi strahu. Rumena je barva mladosti in optimizma, v antipodu tudi hinavščine, medtem ko je oranžna izrazito adrenalinska in eklektična. Vijolična, ki je v umetničinem opusu opazno prisotna, je barva razkošja, izžareva kakovost in eleganco. Črna sicer ni barva, je pa zato ekskluzivna vse-prisotnost (ali vse-odsotnost) generičnih barv in specimen, kakor je tudi umetnica sama.

Komplementaren barvni skali Jasne Kozar je tudi njen karakter. Vsak pravi umetnik je avtobiograf; v tem oziru je Jasna zagotovo pristna umetniška duša, saj so njene slike dobeseden in dosleden odraz njene osebnosti, kar omogoča vsebinsko raznolikost slikarskih motivov ter formalno neoprijemljivost nekega ponavljajočega se stila.

Jasna Kozar je avatar. In tega ji ni povedal James Cameron.

Avatar v sanskrtu pomeni reinkarnirajočo se dušo, ki po predahu v moderni umetnosti, ki je ezoteričnost izčrpala do neprepoznavnosti, sodobnemu slikarstvu postavlja vnovičen izziv, predvsem z vidika dopuščanja taktilne in kreativne svobode, ki tabujem ne priznava nobene veljave več.

Avatar je tudi grafična sličica računalniškega uporabnika, ki predstavlja njegov “alter-ego” oziroma drugi jaz, ki živi navidezno življenje v navideznem svetu. “Živimo v drugem svetu, in to na istem planetu,” pravi Jasna. Svet avatarjev, navideznih uporabnikov komercialnih socialnih svetov – omrežij, postaja enakovreden realnosti. Reinkarnacija človeka v čip se je začela.

Tokrat se nam Jasna predstavlja s figuraliko in portreti, ki jih ekspresivno obvladuje. Sicer je Jasnin pogost motiv tudi krajina, ki jo slika s simultanimi kontrasti, saj je očitno zaljubljena v še neomenjeno zeleno, barvo harmonije. Tudi njene krajine so podvržene reinknaciji – prehajajo med impresijo in ekspresijo, ko po eni strani predstavljajo umetničin trenutni vtis, po drugi strani pa z agresivnimi, močnimi barvami izžarevajo strast po Drugem, po Onkraj.

Jasna barve uporablja kot čutne zaznave. Z njimi se izraža in opozarja: ne samo na psihično počutje, temveč tudi na komplementarnost človeške duše in našo sublimno povezanost s kozmosom. Zato je njena barvna lestvica mavrična – še ena eksplikacija neke dobe, njenega flower-power obdobja.

Kakšen je torej avatar Jasne Kozar v klasičnem slikarskem mediju? Kot pove umetnica sama, gre za “recikliranje indijske izkušnje, ki je v skupnem časovnem zaobjetju trajala osem let”. Avatar predstavlja ciklus slikarskih objektov oziroma slik kot svetlobnih škatel. Po hindujskem razumevanju reinkarnacije bogov je Kozarjeva ženske upodobila kot njihove lastne avatarje, ki utelešajo idejo izbrane portretiranke, bodisi kot histerične ali nesrečno disformirane/dislocirane/distrofirane duše, bodisi lucidno ožarjene ter poduhovljene in sprijaznjene z usodo.

Gre torej predvsem za poskus meditativnega miselnega preskoka ter poigravanje z idealom vnovičnega rojevanja. Vprašanje, ki ostaja, pa je, ali se ponovno rojstvo do-godi kot “vračanje enakega” ali pa se zgolj spotakne ob nekaj, čemur predrzno pravimo karma.

Jasnin odgovor je jasen. Reinkarnacija ne obstaja. Življenje je energija. In je večno.

Nina Jeza, Artists&Poor’s

Jasna Klara Kozar je diplomirala na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani pri Gabrijelu Stupici in Jožetu Brumnu. Tam je leta 1977 zaključila še slikarsko specialko, tokrat pri profesorjih Gabrijelu Stupici in Jožetu Ciuhi. Podiplomski študij je leta 1979 nadaljevala na Inštitutu za design v Ahmedabadu v Indiji. Študijsko se je spopolnjevala še na Cite Internationale des Arts v Parizu.

Danes je upokojena kot samozaposlena v kulturi. Razstavlja doma in v tujini, živi in dela v Mariboru, kjer ima na Lentu svojo galerijo TriX.

KiBela, Ulica kneza Koclja 9, Maribor